Deși în epoca modernă dezvoltarea picturii a mers în diferite dicreții, artiștii pictează pe suprafețe variate în funcție de tehnologia și creativitatea disponibilă. Pânza de pictat este de departe baza pentru o pictură. Desigur nici ea nu a rămas imună noutăților oferite de noua tehnologie și producția crescândă, așa că avem de unde alege. Iată ce tot trebuie să știți pentru a vă găsi pânza ideală de pictat.
Bumbac sau in
Este posibil ca în timp ce citiți aceste rânduri să purtați măcar o haină de bumbac, dar sunt și șansele mari să preferați bumbacul la alegerea hainelor. Beneficiile bumbacului pentru un artist este prețul avantajos și extensibilitatea. Pânza de bumbac preparată corect este de lungă durată și cea mai populară pictorilor, dar mai ales studenților care pictează în culori acrilice și uleioase. După consistență bumbacul este pe primul loc. Singurul dezavantaj - prea elastic pentru picturile de mari dimensiuni.
Inul este un material puternic și durabil. La fel avem și haine de in, mai ales cele de vară. Cei care doresc să fie siguri în eternitatea picturii ar trebui să picteze pe pânza de in. Fibra inului nu se va extinde nici nu se va diminua sub influența umidității. Își păstrează uleiurile naturale în componența sa, astfel păstrează și flexibilitatea fibrelor fără să devină fragile. Se consideră că ar avea o țesătură mai „naturală” decât bumbacul - ceea ce înseamnă că ar avea și o textură mai mare. Datorită fermității sale nu se va slăbi nici sub presiunea mișcărilor rapide cât pictați, ceea ce ar fi în cazul pânzei de bumbac.
Pregătirea pânzei
Impregnarea sau pregătirea pânzei de pictat înseamnă să acoperiți suprafața pânzei cu un înveliș înainte de a picta pe ea. Cea mai obișnuită soluție de acoperire este Gesso, atât de populară încât numele brand-ului a devenit sinonimul soluției. Indiferent dacă pânza este de bumbac sau in această procedură va înfrumuseța și ușura pictatul. Desiur că pregătirea pânzei nu va fi la fel pentru culorile acrilice și cele uleioase. Pentru culorile acrilice nu este necesară pregătirea pânze, pentru că ele nu distrug celuloza. Pe de altă parte dacă pictați cu culori uleioase trebuie să știți că ele conțin un liant care cu timpul va “mânca” pânza, va face găuri în ea. Deci, la tehnica în culori uleioase pregătirea pânzei este inevitabilă
Rolul acestei proceduri, idiferent în ce tehnică pictați, este de a nu permite ca pânza să absoarbe culoarea. Contrar, o cantitate mica de culoare ar fi dispărut sau s-ar fi îngroșat, ce cu siguranță doriți să evitați. De aceea este absolut necesar să pregătiți pânza de pictat.
Fie că este pânza de bumbac sau de in, singuri o puteți prepara/grundui. Pentru aceasta aveți nevoie de grund si o pensulă lată cu care să acoperiți cât mai mult spațiu. Va trebui să vă stăpâniți mâna pentru a o aplica cât de uniform este posibil. O puteți face într-un strat sau în două. La pregătirea pânzei de bumbac puteți folosi Gesso acrilic indiferent dacă veți picta cu culori acrilice sau uleioase, economisin în același timp, dat fiind mai ieftin.
În ceea ce privește pregătirea pânzei de in, pentru ea aveți nevoie de exercițiu pentru că este o procedură mult mai grea, dar când deveniți expert, veți fi recompensat pentru că veți primi o pânză incredibil de fină și consistentă, exact de ceea ce aveți nevoie.
Este bine de știut că puteți sării peste acesta parte necreativă, și anume puteți cumpăra pânză de bumbac sau in, deja preparată/grunduită.
Culoarea pânzei
Logica ne face să credem că pânza trebuie să fie albă, pentru a se evidenția bine culorile și formele. Adesea se spune că albul nu este culoare, ci lipsă de culoare, astfel arată suprafața ideală pentru a aplica creativitatea în culori pe ea. Totul este ok însă arta nu trebuie să fie în conformitate cu logica. Să începem cu ideea că culoarea albă nu este culoarea naturală a pânzei și nici a unuia dintre cele două materiale din care este făcută. Culoarea albă a pânzei apare când o combinați cu grund Gesso pe care am amintito. După aplicarea soluției veți observa intensivitatea culorilor, în special nuanțele deschise.
În schimb, dacă doriți ca nuanțele mai închise să fie mai intensive, adică să economisiți cantitatea lor, vă va fi de folos pânza neagră. Dacă pictați în tehnica culorilor uleioase veți obține lumină și intensitate cu o cantitate mult mai mică de culor, ceea ce este foarte important având în vedere prețul lor, care nu este deloc mic. Pânza aceasta este ideală pentru cei care doresc fundalul mai întunecat și mai umbrit pentru că nu vor fi nevoiți să folosească tuburi întregi de culori pentru a acoperi totul; se va începe de la suprafața deja pregătită, în cazul concret cu grund Gesso negru. Vă veți putea exprima toate visele și accentua nuanțe incredibile pe un fundal complet negru. Pentru culorile florescente , neon sau metalice , culoarea neagră este deasemenea ideală pentru fundal. Fundalul negru deja pregătit vă va ajuta să transmiteți pe pânză minunile cosmosului cum ar fi de exemplu lumina polară.
Am menționat deja că în ciuda percepției noastre, culoarea originală a pânzei nu este cea albă, ci o nuanță de maro sau ocru. Culoarea aceasta naturală deasemenea poate fi un fundal deosebit cu care puteți economisi. Pânza în culoarea ei naturală o puteți prepara cu o soluție Gesso incoloră sau să o preparați singuri. Culoarea aceasta este ideală pentru peisaje și este incredibil de ușor să obțineți nuanțe uimitoare de: maro, ocru, galben, portocaliu și alte culori ale spectrului. În ultimul timp pe pânza de culoare naturală este foarte populară tehnica ierbarului - lipirea de diferite frunze în combinația cu culori acrilice sau uleioase.
Grosimea ramei
Poate considerați că grosimea ramei, respectiv a șasiului pe care este pânza așezată este tot timpul de aceiași dimensiune, dar nu este așa. Și aici s-a dezvoltat o diversitate pentru a ieși în evidență creativitatea dvs.
Grosimea standard a ramei este de 2 cm și ea este ideală când deja știți ce pictură veți înrama în stil clasic. Cele mai groase de 4cm și 6cm vă dau posibilitatea să folosiți orice milimetru de pe pânză, ba chiar și partea aceia de pe laterale. Puteți adăuga diferite modele sau efecte speciale pe marginile laterale în așa fel ca ele să fie parte din opera de artă. De asemenea aceste pânze, pe perete au un efect special de o altă dimensiune.
Dar nu este grosimea lateralelor singurul lucru ce influențează încadrarea ulterioară a pânzei în ramă. Pe langă dorințele dvs. mai există o caracteristică foarte practică. Atunci când producătorii fixează pânza în ramă cel mai des aplică cuie fix pe marginea laterală, ceea ce înseamnă că mai târziu veți fi nevoiți să o puneți într-o ramă decorativă căci cu siguranță nu doriți să se vadă cuiele. Există un tip special de fixator care se numește fixator de muzeu cu care, cuiele care țin pânza fixă, se aplică în spate adică înspre perete, așa nu va fi vizibilă în faața rami. Astfel veți primi margini netede și libertatea de a le folosi. Felul acesta de fixare înainte se folosea la dorință specială și se plătea extra și era indiferent dacă plătiți rama sau fixarea în spate. Și aici s-a avansat astfel că puteți găsi pânze deja fixate cu cuiele în spate la prețuri obișnuite iar decizia asupra ramei o puteți lăsa pentru mai târziu
Atunci când achiziționați pânza mai întâi alegeți dimensiunea care vă corespunde pentru a știa dar vă corespunde mai mult bumbacul sau inul. După aceea este important să decideți dacă o veți pregăti singuri sau să fie deja preparată. Fie că singuri aplicați grundul sau cumpărați pânza deja preparată luați în considerare cât vă poate ajuta culoarea pânzei și a soluției de aplicat pe pânză. În final înaintea alegerii grosimei pânzei gâdițivă la aspectul picturii când va fi deja pe perete.